My photo
Iejay is the nick name of a la-la girl who loves anything so called books, the net, eating, sleep, shopping and holidays...

Tuesday, July 7, 2009

Ku Telah Jatuh Cinta... Lagi – Bab 2

                                                                    
 
Day after day
Time passed away
And I just can't get you off my mind
Nobody knows, I hide it inside
I keep on searching but I can't find
The courage to show to letting you know
I've never felt so much love before
And once again I'm thinking about
Taking the easy way out
But if I let you go I will never know
What my life would be holding you close to me…
 

 

Lagu If I Let You Go nyanyian kumpulan Westlife kedengaran berkumandang daripada pemain kaset Alia buat entah kali yang ke berapa dalam hari ini. Sejak Asmaleeza yang merupakan salah seorang teman sebilik mereka meminjamkan kaset kumpulan Westlife itu kepada Alia, hampir sepanjang hari album itu diulang putar oleh Alia tanpa jemu.

'Siapa ya dia tu? Kenapa aku dah tak ada ternampak dia tu di mana-mana lagi sepanjang minggu ni?'

            Hati seorang Zara Queza terus tertanya. Hari ini sudah nak masuk dekat empat hari dia berada di Kolej Matrikulasi ini. Tetapi budak lelaki kacak yang telah mencairkan hati gadisnya di kafeteria hari itu sampai hari ini masih tidak diketemui nya semula lagi. Semasa aktiviti LDK atau beriadah di waktu petang mahupun ketika menguruskan hal pendaftaran di Bangunan Pentadbiran, mata Zara sering melilau ke sana-sini dengan harapan dia akan dapat menatap anak mata coklat jernih itu semula. Namun masih juga dia kempunan menatap mata itu buat sekali lagi.

"Zara!!! Nah ada surat untuk kau. Aku ternampak dia orang letak dekat notice board bangunan Admin tadi."

Lamunan Zara yang sedang berbaring di atas katil sambil memikirkan di manakah gerangan nya si lelaki anak mata coklat jernih itu terus berterbangan pergi apabila mendengarkan suara teruja Shamsina; seorang lagi teman sebiliknya yang mungkin sahaja baru sahaja pulang daripada bangunan pentadbiran dan masih berdiri di muka pintu.

"Surat? Zara? Ala... mana aci… First week lagi kau dah dapat surat."

Alia yang juga sedang berbaring di katilnya tadi pantas bangun apabila mendengar kata-kata Shamsina itu. Matanya tidak lepas memerhati setiap langkah Zara apabila Shamsina menyerahkan surat tersebut kepada temannya itu; daripada Zara mengoyakkan sampul, membuka lipatan surat, membaca surat tersebut sebelum akhirnya meletakkan sahaja surat itu di meja belajarnya lalu berbaring semula tanpa riak memandang siling bilik. Melihat tingkah Zara itu, Alia tidak dapat menahan mulutnya daripada untuk terus bertanya.

"Surat daripada siapa tu Zara? Semacam sahaja aku tengok muka kau."

"Alah, kawan chatting aku. Budak Seremban. Hari tu aku ada beritahu dia yang aku masuk sini. Kau tahu dia letak alamat dekat surat ni kan... Zara Queza Zaidi, Kolej Matrikulasi Negeri sembilan, Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Isy, nasib baiklah sampai dekat tangan aku ni."

"Kawan chatting? Dah tu kenapa muka semacam sahaja? Gaya macam orang dapat surat cerai aja."

"Sebab aku tak suka budak tu. Hari tu sebelum masuk sini, dia ada call aku dekat rumah. Suka-suka hati sahaja dia kata dia suka dekat aku ni. Ee... tak mahulah aku. Kami baru beberapa kali chatting dan berbual telefon serta sekali exchange gambar, dia dah boleh suka dekat aku ni. Entah apa-apalah budak tu."

Kawan chatting Zara tu namanya Haris. Dia tu sama baya dengan Zara. Sekalipun masa sekolah dulu dia budak MRSM dan kata mak bapanya itu orang kaya, Zara tetap tak suka dekat dia. Sebabnya...

1.      Dia tak kacak macam si lelaki anak mata coklat jernih itu. Dia tu gelap dan agak tembam. Zara nak lelaki yang putih-putih aja supaya nanti dia akan dapat anak yang comel-comel. Amboi, Zara ni gaya dia memilih macamlah budak lelaki tu dah nak ajak kahwin dan-dan ni juga.

2.      Walaupun dia budak MRSM, dia sangat suka berlagak dengan kepandaian dia. Katanya dalam salah satu surat dia, peperiksaan percubaan SPM dia dapat skor 8 A1 dan dua A2. Tak ke nampak poyo aja mamat ni?

3.      Dia tu nama sahaja budak MRSM, tetapi eja nama kumpulan Westlife pun boleh salah. Kata minat kumpulan tu tapi ada ke patut dia eja Weslife tanpa huruf T?

4.      Err... dia tak handsome...

 

Aduh Zara!!! Alasan yang diberi tak boleh dipakai langsung. Itulah siapa suruh suka sangat melayan lelaki yang entah apa-apa jenisnya dalam chatroom tu? Bila tengok muka tak handsome, mulalah kerjanya nak reject aja. Ingat awak tu cantik sangat ke?

Eh, Zara bukan saja-saja nak layanlah. Zara Cuma nak cari potential Mr. Right. Bukankah ada banyak di dalam majalah cerita tentang mereka-mereka yang berkenalan di dunia chatting sehingga akhirnya membawa ke jinjang pelamin? Manalah tahu kot-kot Zara pun boleh jadi macam tu kan? Lagipun siapa suruh lelaki-lelaki itu mudah jatuh hati dekat Zara? Zara cuma bagi gambar pasport sahaja tau. Itupun yang tokeh Kedai Foto Yohan tu dah touch up supaya gambar Zara nampak lebih comel jadinya.

 "Zara, jom bersiap. Kata nak pergi tengok kumpulan. Rasanya time petang macam ni dah kurang sikit orang nak berkerumun."

Ingatan Zara pada teman cyber yang sudah kena reject itu terus padam apabila dia mendengar suara Alia mengajaknya turun ke bahagian pentadbiran untuk melihat kumpulan manakah mereka telah ditempatkan. Hari ini, aktiviti pelajar-pelajar baru kolej ini hanyalah mendapatkan nombor kumpulan dan jadual kelas mereka sahaja. Zara dan Alia sengaja menunggu petang-petang sedikit untuk melihat kumpulan dan jadual mereka kerana malas mahu berebut-rebut dengan pelajar-pelajar lain di hadapan papan kenyataan.

 "Jom lah."

 

 

******

 

Zara sudah siap melihat kumpulan dia dan menyalin jadual kelasnya. Dia ditempatkan dalam kumpulan 17. Manakala Alia pula di dalam kumpulan 8. Tidak ada satu nama pun di dalam kumpulannya yang dia kenali. Isy, entah macam manalah dia hendak menghadap subjek-subjek yang akan dipelajarinya nanti terutamanya subjek fizik, matematik tambahan, kimia dan pengaturacaraan komputer.

Zara ni bukannya pandai sangat. Dia pun tak tahu kenapa dia boleh terpilih untuk intake awal dalam Program Kolej Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia ini. Dulu dia saja-saja isi borang permohonan disebabkan semua rakan-rakan Melayu di kelasnya semasa sekolah menengah mengisi permohonan ke program ini.

Masa menjawab soalan ujian saringan untuk ke program ini dahulu pun dia hanya jawab main-main sahaja. Dia main teka sahaja jawapan berdasarkan balingan dadu yang dibuat daripada getah pemadamnya.

Dulu semasa di sekolah menengah, walaupun dia adalah pelajar kelas sains tulen dan selalu mendapat kedudukan di bawah 15 apabila tiba musim peperiksaan, dia tetap rasa dia bukan pelajar yang pandai. Dia hanya selalu skor untuk mata pelajaran teras sahaja. Untuk mata pelajaran biologi, kimia, fizik dan matematik tambahan selalunya dia dapat cukup-cukup makan sahaja.

Dulu, semua laporan kimianya dia salin bulat-bulat daripada Alia kerana selalunya bila masuk sahaja makmal, dia akan tegakkan buku laporan yang agak tinggi itu dan mula Zzz... melayari alam mimpi dengan selamba sepanjang waktu pertama kelas tersebut.

Untuk subjek matematik tambahan pula dia selalu meminjam buku Alia, dan juga buku Yoh Ting ketua kelasnya. Tetapi sekalipun dia meniru, dia hanya akan meniru beberapa jawapan sahaja daripada Alia dan beberapa jawapan lagi daripada buku Yoh Ting. Jadi Zara sentiasa terselamat daripada mendapat cop SJT (Sila  Jangan Tiru) daripada Puan Sen, guru matematik tambahannya itu.

Penantian Zara akan Alia yang masih belum lagi habis menyalin jadual kelasnya terganggu apabila dia terpandang si lelaki anak mata coklat jernih yang ditunggu-tunggunya untuk terserempak lagi sedang berdiri bersama seorang teman di hadapan papan kenyataan senarai kumpulan dan jadual waktu kelas.

Daripada tepi koridor berdekatan papan kenyataan itu, Zara terus memerhati tingkah lelaki yang menjadi dambaan hatinya itu secara senyap-senyap. Tiba-tiba mulutnya terasa mahu terlopong saat dia melihat lelaki itu menunjukkan pada kawannya senarai kumpulan 17 dan berdiri agak lama di situ. Itu senarai kumpulan Zara!

Eh, dia sama kumpulan dengan Zara ke? Ke kawan dia yang sama kumpulan dengan Zara? Dalam hati Zara tidak putus-putus berdoa janganlah kemungkinan kedua itu yang terjadi.

Tiba-tiba Zara teringat, tadi di dalam senarai kumpulannya dia perasan ada satu nama yang agak hebat tercatat di situ.

Syed Arshad Maurice Bin Syed Ardafi.

Entah-entah agaknya itulah nama si lelaki anak mata coklat jernih yang sudah bertakhta di hati Zara ini tak? Nama tu dah memang nampak ala-ala mix. Muka budak lelaki itu pula sememangnya nampak macam mix blood kan?

Isy, Zara! Takkanlah kalau muka kacak, nama pun mesti hebat-hebat juga? Mana teori yang kau pakai, hah? Entah-entah si lelaki anak mata coklat jernih yang kau damba-damba itu namanya Kemetot Bin Kulop.

Hei, mana ada dalam senarai pelajar dalam kumpulan Zara tadi nama Kemetot Bin Kulop lah!


4 comments:

  1. hehehe..
    smbg2

    ttbe..
    that chatting guy
    bdk mata choc tu

    ReplyDelete
  2. haha..
    a ah kan bulan.
    mne taw..
    mmg gempak arh kalo cmtuh..
    ekekee..

    ReplyDelete
  3. hihihi..
    pepandai je nama choc eye tu
    namanye kemetot..
    hikhikhik
    zara..zara..

    ReplyDelete